Communicatie & de Woo. Tamara Brouwer, Hoogheemraadschap van Delfland over de samenwerking

Anke van der Sluis - Boomsma 30-07-2024
0 reacties

Er is geen expliciete verplichting voor de communicatieafdeling vastgelegd in de Woo. Echter communicatie speelt een belangrijke bijdrage aan het brengen van openheid en transparantie van de organisatie. Hoe wordt er samengewerkt tussen de Woo-coordinator, JuZa en de Communicatieafdeling?

Tamara Brouwer werkte tot 2022 volledig als communicatieadviseur en heeft de overstap gemaakt naar de rol van Woo-coordinator bij het Hoogheemraadschap van Delfland. In dit interview lees je meer over welke kansen zij ziet en hoe de Woo in de praktijk er voor haar uitziet. 

Je werkte als communicatieadviseur maar hebt gekozen om de switch te maken naar Woo-coordinator. Kun je vertellen wat je inspireerde om de keuze te maken en je in te zetten voor transparantie en openheid binnen het Hoogheemraadschap van Delfland in de rol van Woo-coordinator?
Mijn manager heeft mij gevraagd voor deze rol. Hij wilde de Woo onderbrengen op de afdeling Communicatie en Klantcontact (CKC) als onderdeel van de dienstverlening en heeft mij hiervoor gevraagd. Omdat ik zelf ook een heel open persoon ben en van mening ben dat je altijd moet kunnen uitleggen waarom je bepaalde keuzes maakt sprak de Woo mij erg aan. Daarbij een super mooie kans om me als communicatieadviseur in de breedte te ontwikkelen. Naast mijn rol als Woo-coorinator blijf ik ook nog enkele uren als communicatieadviseur werken. 

De rol van communicatie in het bevorderen van transparantie binnen een overheidsorganisatie wordt op verschillende manieren ingevuld. In jullie organisatie wordt deze samenwerking met de afdeling organisatie mbt openheid en transparantie net nader bekeken. Hoe (en met wie) ga jij hierover in gesprek met de afdeling communicatie? 
De Woo is in het leven geroepen om een open en transparante overheid te stimuleren. Communicatie houdt zich continue bezig met het imago van de overheid. Je kunt niet om deze combinatie heen. Het voordeel is dat ik als Woo-coördinator onderdeel ben van de afdeling Communicatie en Klantcontact. Overigens ben ik ook in het begin vol in de Woo en passieve afhandeling gedoken. Het nadenken over hoe je als organisatie informatie actief openbaar kan maken staat ook nog in de kinderschoenen (buiten de verplichte informatiecategorieën). Toch hebben we het al eerder gedaan. Tijdens een case over Pfas hebben we actief gecommuniceerd met de omgeving via onze website. Een mooie samenwerking tussen communicatie en inhoud. Ik ben er van overtuigd dat hierdoor minder persvragen en Woo verzoeken zijn binnen gekomen. Samen met de coördinator Communicatie Martijn Esser ga ik nu de uitdaging aan dit verder uit te werken door middel van het Strategisch Communicatie Frame.

" De Woo is in het leven geroepen om een open en transparante overheid te stimuleren. Communicatie houdt zich continue bezig met het imago van de overheid. Je kunt niet om deze combinatie heen." 
- Tamara Brouwer -  

Kun je een concreet voorbeeld geven van een uitdaging die u bent tegengekomen bij het implementeren van de Wet open overheid, en hoe jij deze aan hebt gepakt?Misschien juist door mijn achtergrond als communicatieadviseur vind ik het meenemen van de organisatie heel belangrijk. Zonder hen kun je als organisatie nooit open en transparant zijn. Alleen dit ‘meenemen’ omvat heel veel. De informatiehuishouding die op orde moet komen, maar ook een verandering in cultuur. Hier zijn meerdere afdelingen in de organisatie voor nodig. Dat is complex en gelukkig ook niet allemaal belegd bij de rol van Woo-coördinator. Dat doen we in gezamenlijkheid.

Welke veranderingen verwacht je in de toekomst als gevolg van de toenemende eisen voor openheid en transparantie in jouw organisatie? 
Ik hoop vooral op een omslag van denken binnen de organisatie. Wat is de informatiebehoefte van de inwoners en bedrijven in ons gebied. Hoe kunnen we hen die informatie geven die ze ‘nodig’ hebben? 

Hoe meet en evalueert je de effectiviteit van de communicatie-inspanningen die gericht zijn op transparantie en openheid? En hoe gebruik je deze feedback om de communicatie verder te verbeteren?
De afdeling CKC houdt in dashboards bij wat de impact is van onze communicatie. Hier willen we steeds meer op sturen. Nu we ook nog met een communicatieframe aan de slag gaan biedt dat de mogelijkheid om geregeld te toetsen, doen we wat we moeten doen als team Communicatie?

Ook aan de slag?
Dit najaar werkt Tamara samen met vakgenoten aan het ontwikkelen van een communicatiestrategie t.b.v. transparantie en openheid samen met het NKOO. Wil jij aansluiten en ook een communicatiestrategie ontwikkelen? Sluit aan.

Afbeeldingen

Bekijk ook

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief  

Aanmelden

 

 


Contact

010 840 02 33
info@nkoo.nl

Postadres: Postbus 3107, 3003 AC, Rotterdam
Bezoekadres: Hofplein 20, 3032 AC, Rotterdam


 Agenda

 

{"tabBasic":{"type":"events","urlProtocol":"http://","useUpdatesFilter":false,"documentsDisplayType":"folders","twitterType":"username","twitterDisplayHeight":"800","listIcon":"icon-folder","topn":"3","orderBy":"contentPage_dateVisible DESC","targetBlank":true,"personaliseItems":false,"followingOnly":false,"autoHide":false,"showOnlyFollowedUsers":false,"showOnlyFollowingUsers":false,"autoRefresh":false},"pageFilter":{"usePageFilter":false},"layout":{"showDescription":true,"showDescriptionInList":false,"showEventDescription":false,"showEventImage":false,"showAuthor":true,"showUpdater":false,"showMore":false,"showUserOccupation":false,"showUserExpertise":false,"showUserOrganization":false,"showUserMemo":false,"showDate":true,"showImages":false,"carouselCount":"3","carouselShowImages":true,"carouselSlideshow":false,"carouselAutoPlay":false,"carouselDelay":"4000"},"options":{"showAge":false,"showPastItems":true,"showItemsPer":"month"}}

 

 

 

Cookie-instellingen